Annapurna circuit - sivutrekki Tilicho-järvelle osa 1

Tämä postaus on suoraa jatkumoa edelliselle Annapurna circuit- postaukselle, eli jos haluat lukea koko jutun alusta loppuun, niin lue ensin edellinen postaus!

hei hei upper pisang! jatkamme matkaamme!

Upper pisangissa teimme päätöksen lähteä Tilicho-järvelle. Tilicho-järvi on maailman korkein järvi sijaitessaan 4919 metrin korkeudessa! Olemme kuulleet monelta trekin aikana, että se on upea. Pakkohan se on päästä näkemään, kun kerta tänne on tultu!

Tilicho lake trekki on sitä paitsi hyvä tapa akklimatisoida (eli sopeutua korkeaan ilmastoon). Lähdimme Upper pisangista ylempää reittiä kohti Manangia. Tämä reittivalinta alemman Lower pisangin kautta kulkevan reitin sijaan on myös parempi vaihtoehto akklimatisaatiota ajatellen.

Hyvä akklimatisaatio on todella tärkeää liikuttaessa näissä korkeuksissa. Sairaspäivien ansiosta olemme itseasiassa tasanneet muutenkin jo 2600 metrissä ja 3300 metrissä. Yleensä useat trekkaajat pitävät akklimatisaatiopäivän Manangissa (3540m), eli yhden ylimääräisen lepopäivän. Vaikkakin parasta olisi, että sopeutumispäiviä pidettäisiin aina jokaisen tonnin nousun jälkeen sitten kun ollaan yli 2500m korkeudessa. Kun annat keholle aikaa tottua korkeuksiin, niin vältät varmemmin vuoristotaudin. Vuoristotauti tulee aina ottaa vakavasti. Vuoristotauti oireilee yleensä päänsärkynä, huonovointisuutena, ruokahaluttomuutena ja univaikeuksina. Vakavissa tapauksissa se aiheuttaa sekavuutta, kovaa yskimistä ja hengitysvaikeuksia. Tässä vaiheessa päätimme itse aloittaa ennaltaehkäisevänä lääkityksen; zolamide 125mg kahdentoista tunnin välein, eli aamuin ja illoin. Se on diureetti, eli se lisää virtsan eritystä, eli poistaa nestettä kehosta. Vuoristotauti aiheuttaa ylimääräisen nesteen kertymistä soluihin ja pahimmillaan keho rupeaa keräämään nestettä keuhkoihin tai aivot rupeavat turpoamaan, joten tämä lääke ennaltaehkäisee sitä.

Upper pisangista siis aloitimme jälleen matkamme kohti korkeuksia. Oli 9. trekkipäivä ja se alkoi kamalalla nousulla Ghyarun kylään (3670m). Kapusimme jyrkkää mäkeä ylöspäin noin tunnin ajan. Tuntui, ettei se koskaan lopu. Ghyarusta jatkoimme Ngawalin kylän ohi Bhrakaan (3360m). Yleinen ohjeistus on, että vaella korkealle, nuku alempana. Eli on parempi, että käyt korkeammalla, mutta palaat alempiin korkeuksiin nukkumaan. Tämä reitti sopikin siihen täydellisesti.

kylä keskellä vuoria.

ghyarussa maisemia ihailemassa.

Bhrakasta olisi ollut lyhyt matka Manangiin, mihin yleensä kaikki tähtäävät, mutta me halusimme jäädä hiljaisempaan ja rauhallisempaan Bhrakaan. Seuraavana aamuna kävelimmekin Manangin läpi kohti Khangsaria (3734m). Tässä vaiheessa alkoi sivutrekkimme kohti Tilicho-järveä, eli poikkesimme normaalilta circuit-reitiltä. Manang vaikutti hieman turistiselta, joten olimme tyytyväisiä valitessamme yöpymispaikan toisaalta. Manangista nappasimme parit kanelipullat mukaan ja jatkoimme matkaa.

Kohti tilicho base campia.

Heräsimme aikaisin seuraavana aamuna Khangsarissa jatkaaksemme matkaamme kohti tilicho base campia. Tällä trekkiosuudella oli iso maanvyöry-alue, joka olisi parempi ylittää aamusta ennen kuin keskipäivän aurinko lämmittäisi kiviä ylhäällä, mikä saisi ne liikkeelle. Tämä alue tulisi ylittää rauhallisesti, askelia varoen ja pitämällä isompaa väliä trekatessa. Seuraavan ollessa tarpeeksi kaukana edellä kävelevästä, voi hän onnistua paremmin varoittamaan kohti tippuvista kivistä, tai välttämään saman kohdan maanvyörymän ja näin ollen hankkia apua.

Me saavuimme turvallisesti tilicho base campiin (4150m) puolen päivän jälkeen. Tällä trekkiosuudella oli upeat maisemat ja reitti oli jatkuvaa ylä- ja alamäkeä. Base camp oli ruuhkainen. Siis todella ruuhkainen. Onneksemme saimme vielä sängyt dormi-huoneesta. Monet päätyivät ruokasaliin nukkumaan. Ilta kului mukavasti ruokasalissa kamiinan lämmössä monikulttuurisesta ympäristöstä nauttien.

Seuraavana päivänä lähtisimme kapuamaan kohti Tilicho-järveä, mutta siitä lisää seuraavassa postauksessa!